Kasutaja: Parool:



Franka Potente

15. oktoober 2002 | Shnek

Esimest korda vist PÖFF-il näidatud ja hiljem korduvalt teleekraani külastanud Run Lola Run on film, mis kergesti ei unune. Peale selle nägemist võib vabalt silmade ette kerge virvendus jääda, aga see on normaalne. Filmi üks tabavamaid tiitleid ongi "Viagra silmadele". Õieti on linateose nimeks küll Lauf Lola Lauf, ehk tegu saksa filmiga (mis teeb üldiselt ettevaatlikuks - peale Das Booti nagu ei tulegi midagi head meelde). Vastu ootusi muutis see aga kogu maailmas tuntuks peaosatäitja, leekpea Franka Potente.


Franka Potente sündis Saksamaal 22. juulil 1974 ja kasvas koos noorema vennaga üles väikestes Westfalia linnades kooliõpetajast isa (kelle pidevalt vahetuvate töökohtade tõttu linnast linna kolitigi) ja medõest ema perekonnas. Koolikaaslased mäletavad teda sõnaka plikana. keda alati valiti klassensprecherin'iks ehk meie keeli klassivanemaks. Tema püsimatu loomus võiski olla peamiseks põhjuseks, miks lõpetada keskkool vahetusõpilasena USA-s Houstonis. Franka elas nii ameerika elulaadi sisse, et soetas omale jänkist boyfriendi, kes lausa üle lombi Franka vanematele tutvustamiseks Saksamaale kohale veeti. Mõistagi sai Franka just Ameerikas tõuke hakata tegelema näitlemisega, kõikide väikeste tüdrukute unelmaametiga.

Saksamaale naasmise järel 1994. aastal alustas ta peatselt õpinguid Otto Falkenbergi Näitekunstikoolis Münchenis. Koolitundide vahelt otsis ta aktiivselt "erialast" tööd, tehes 1995 oma esimese etteaste tudengifilmis Aufbruch. Peale seda, kui üks talendiotsija talle ööklubi peldikus külge haakis (väga intrigeeriv fakt iseenesest!), sai ta rolli telele tehtud filmis Nach Fünf im Urwald (umbkaudne tõlge Peale kella viit Dzhunglis - eks te tea ise, mis sel ajal Tallinnagi uulitsail toimub..) Film sai hea vastuvõtu osaliseks ja jõudis kinodessegi, Frankale omistati aga Bayerni filmiauhind aasta uustulnuka kategoorias.

Nagu keskkooli, nii ka näitekooli viimase aasta veetis piiga Ühendriikides, saades juhatust näitlejakutsesse Lee Strasbergi Teatriinstituudis NYC-s. 1998. aastaks oli ta tagasi Euroopas, mängis rolle nii saksa kui prantsuse filmitoodangus ja võis selleks ajaks oma resümeesse märkida ülesastumise 13 filmis ja teleprojektis (praeguseks peaks tal neid koos olema pisut üle 20).

Tõsise rahvusvahelise edu tagas aga asjaosaliste endagi üllatuseks pisikese eelarvega kunsttükk, mille nime pole enam vist vaja korrata. Esialgu vaid väikestele ekraanidele mõeldud Tom Twykeri, Franka toonase (ja praegusegi -vist) elukaaslase lavastatud filmi nimiroll oli spetsiaalselt Franka jaoks kirjutatud. Nagu elu näitas, väga hästi kirjutatud. Peale sooja vastuvõttu kõikjal Euroopas tekitas see melu Toronto filmifestivalil 1998 ja seejärel Sundance'il 1999. Muidugi, tuleb aru anda, et ega just eriti paljud ameeriklastest mainstream kinokülastajad Lola jooksu Berliini tänavail ei näinud. Küll aga nägid seda kõik produtsendid ja muud tegijad, kes vähegi pidid seda nägema ja see on hulga olulisem.

Ehkki Ameerika filmitööstuse uksed olid seepeale Franka ees pärani valla ja rohkemgi veel, otsustas ta esialgu jääda saksa kino juurde. Ta on esinenud veel neljas kodumaises filmis, neist tuntuim ehk tõsiselt hirmus ja verine õudukas Anatomy (2000), mis samuti meie vaatajateni on jõudnud.

Inglisekeelse debüüdi tegi Franka 2001. aastal jutustajana Todd Solondz'i Storytellingus. Ka seegi film oli sihitud pigem nn friigikinodesse, ent samal aastal jõudis ta suure publiku ette Johnny Deppi pruudina filmis Blow. Tema roll jäi küll üsna napiks, kuid sillutas talle teed Matt Damoni pantvangiks sattunud piiga rolli just meie ekraanidele jõudnud Bourne Identity's.

Nagu talle vist tavaks hakkab saama, tuleb talt nüüd ka edaspidi vaheldumisi nii Hollywoodi produkte kui pisut friigimaid filme. Kuuldavasti on järgmised kaks teost 2003. aasta Berliini filmifestivalil esilinastuv Peter Greenaway The Tulse Luper Suitcases (osades veel Madonna ja Isabella Rossellini) ja romantiline komöödia (??? - pisut võiks ju teiste vigadest ka õppida, kõike pole mõtet omal nahal järgi katsuda!!) Try Seventeen koos Elijah Woodiga. Kes kuuldavasti Frankale vägisi käsi külge pidavat ajama - paistab, et Frodo hakkab meheks saama. Aga seda, kas Frankat kunagi ka Marlene Dietrichiga võrreldakse, näitab aeg.


Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid