Kasutaja: Parool:

Kättemaksu aeg

03. mai 2002 | Lauri Jürisoo

Tõusev iiri täht Colin Farrell kehastab leitnant Tommy Harti, kes Teises maailmasõjas sakslaste vangilaagrisse satub. Seal toimub igasuguseid koledaid ja üllatavaid asju, ent tema kõrgendatud tähelepanu pälvib kaaslase mõrvas süüdistatud mustanahalise lenduri (Howard) juhtum.


See on raamatul põhinev patriootlik sõjafilmi/kohtudraama segu ja Ameerika elav legend Bruce Willis teeb kaasa kangelase osas! Kui “Harti sõda” valminuks mullu sügisel, oleks sellest USA rahutut olukorda arvestades ilmselt tõsine hitt kujunenud, aga kevadlapsena ei suutnud see enam kinokassale tõsiselt liiga teha. Ja keskmisele eestlasele ei ole seda filmi nagunii vaja, kui murjanid vanamehed Kõigevägevama käsul just Toompea mäge õhku ei lase. Siis otsiksime moraalset juhti ja häbitut propagandat küll.

Minevikus ühe väga hea kohtudraama (“Primal Fear”) ja mõned keskpärased põnevikud (“Fallen”, “Frequency”) vändanud teletaustaga Gregory Hoblit ei unusta oma vana armastust seekordki. Talle meeldib nimelt þanre kokku segada, aga alati suurema eduta. “Harti sõja” esimene veerand on karmide lahingustseenide tõttu ülinauditav, aga lugu muutub arenedes aina nutusemaks, patriootlikumaks ja vähem veenvaks. See ei tähenda, et ma sõjaloolt ainult veriseid lahinguid ootan – kogenud kinosõbrana ei oota ma enamikelt filmidelt tegelikult midagi. Igaks juhuks, et hiljem ei pettuks. Põnevaim liin – kes on vangilaagris ikkagi “heade” poolel – näib aga olevat vaid pisikeste üllatuste lisamiseks, jäädes arendamata ja sulades imalavõitu finaalis ära nagu suhkrutükk kuumas tees.

“Harti sõda” osutus pettumuseks, ent siin on sümpaatseid elemente ka. Keskpärase filmi kohta on lavastus üllatavalt hea, muljet avaldavad leidlikud misantseenid ja oskuslik kaameratöö eesti päritolu Alar Kivilolt (suurte plaanide kasutamine eriti). Harvad madinahetked tunduvad just nii verised, kiired, närvilised ja segased kui see kohalolija silmade läbi tunduda võiks. Efektsemalt on suutnud Teist maailmasõjast edasi anda lähiminevikust ainult “Reamees Ryani päästmine”, ent suur kunstnik Spielberg kasutas mäletatavasti tunduvalt enam vahendeid ja
laiemat lõuendit.

Näitlejatest pürib esile ainult rumeenlane Marcel Iures natsimajorina. Ta lisab oma tegelaskujule tubli annuse irooniat, suutes ainsana siit tõeliselt intrigeerida ja tekitades pidevalt küsimuse, kelle poole tema sümpaatia tegelikult kaldub. Kunagine määrdunud vestiga actionmees Willis on aga sügavalt kliðeestunud, ta etendab samasugust õnnetu kangelase rolli (silmad pidevalt vesised ja nägu õnnetult viltu!), mis saadab teda mõne üksiku erandiga juba “Armageddonist” peale. Ta teenib kahtlemata hästi – kolonel McNamara osa lisas tema pangaarvele näiteks 22,5 miljonit dollarit – aga Willis ise hakkab juba ehtsalt igavaks muutuma. Selle mehe jaoks on sõna typecasting (vabas tõlkes: ühes rollis kinni) otsekui loodud. Samas ongi vast hea, et ta uusi asju ei proovi: need lõppevad alati jubeda segaduse ning täiesti arusaamatute filmidega. Eredateks näideteks on “Hudson Hawk” ja “Tðempionite hommikueine”.

Tõusev staar Farrell jääb kõige silmatorkavalt hea või keskpärase seas seekord üsna väheoluliseks. “Harti sõda” talle pandud lootusi ei õigusta, kuid temast ei tahagi hetkel rääkida, sest nägemata on läbimurdeteos, eestlastele endiselt kättesaamatu sõjadraama “Tigerland”. Lisan ainult, et lähitulevik toob talle mitmeid suuri projekte.

“Harti sõda” pole tõeline ebaõnnestumine nagu “Valetaja Jakob”, aga ei küüni siiski Benigni “Elu on ilusa” liigasse. See võrdlus jääb muidugi eelkõige retooriliseks, kuna mainitud kolm vangilaagri-teost ei õigusta omavaheliste paralleelide tõmbamist. Mõjuvuse poolest.

Sõjadraamast on þanrina kujunemas uus vestern: väheoriginaalsusest hoolimata alati populaarne, täis vägivalda, meelekindluse ja kompromissitu kurjuse võitlust... ja koledaid nägusid. Mõned lõustad, kes siin natside osadesse palgati, on juba üksi vaatamist väärt.

Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid