Kasutaja: Parool:
Sundance
Sundance'i festivali plakat

Fantasporto plakat
Fantasporto plakat

Rotterdamis nelja filmiga esindatud jaapanlase Miike Takashi "Ichi The Killer" oli kriitikute arvate
Rotterdamis nelja filmiga esindatud jaapanlase Miike Takashi "Ichi The Killer" oli kriitikute arvate

Rotterdamis nelja filmiga esindatud jaapanlase Miike Takashi "Ichi The Killer" oli kriitikute arvate
Rotterdamis nelja filmiga esindatud jaapanlase Miike Takashi "Ichi The Killer" oli kriitikute arvate

Lõuna-Korea õudukas "Sorum" pävis Fantasportos kolm peaauhinda: žürii eriauhinna, parima režissööri
Lõuna-Korea õudukas "Sorum" pävis Fantasportos kolm peaauhinda: žürii eriauhinna, parima režissööri

Kuidas orienteeruda Euroopa filmifestivalide ja kino-orgiate rägastikus

25. aprill 2002 | Helmut Jänes

Kuus toimub maailma eri paigus umbes 80 filmidega seonduvat festivali, aastas seega kokku tuhatkond festivali. Kõigil neil on oma nägu ja oma valikuprintsiibid.


Kusagil näidatakse ainult kõrgelt hinnatud auhinnafilme, mõnel pool on programmis üksnes rämpsfilmid. Vaatajaid jätkub mõlemale poole, sest festivalide üldine filosoofia on – halbu filme pole olemas. Ja kui ongi, siis ka neile on kusagil olemas oma vaataja, oma fännklubi. Üksikute A-kategooria festivalide (Berliin, Cannes, Moskva, Veneetsia ) toimub maailmas sadu ja sadu väiksemakaliibrilisi festivale, millest kusagil suurt juttu ei tehta. Et selles filmide- ja festivalide rägastikus natukenegi orienteeruda, informeerib Festivali eri Teid eripalgelistematest ja omanäolistematest filmiüritusestest, mis oma filmivalikult ei jää põrmugi maha suurte võistlusprogrammidega festivalidele.
Festivali eriruubriigist võib vastuse leida küsimusele – mis see film siis selline üldse on ja miks on vaja niipalju erinevaid filmifestivale.
Muidugi on Festivali eril ka täiesti konkreetne eesmärk olemas. Kuna ka meil Maarjamaal toimub detsembris juba täiesti arvestatav rahvusvaheline filmifestival Pimedate Ööde Filmifestival (ehk PÖFF), siis järk-järgult toovad rubriigis tutvustamist leidnud festivalid Teid lähemale PÖFFi filmivalikule, kus võib leida nii mõnegi äraspidise filmi, mis autasusid võitnud nii siin kui sealpool Suurt Lompi toimunud friigipidudel.

21. SUNDANCE’I FILMIFESTIVAL (10 – 20.01)

Olümpialinnas Salt Like Citys aset leidev Sundance’i filmifestival on täiesti omamoodi nähtus sadade maailmas toimuvate festivalide kõrval. 1978-ndal aastal käima lükatud Utah/U.S. Film Festival nimeline projekt, mille raames korraldati seminare ja näidati filmiretrospektiive, on tänaseks kasvanud aastanumbri esimeseks filmifestivaliks, mis näitab ära kinokunsti uued suunad ja tuuled, ning kuhu tulevad sajad ameerika noored filmitegijad, sooviga oma esimesi filme kõrvu kuulsate filmitegijate töödega näidata. Esimese nimena torkab kohe pähe Quentin Tarantino, kes 1992-aastal 29-aastase noormehena jahmatas Sundance’is kõiki oma vägivaldse etendusega “Reservoir Dogs”, mis pälvis peatselt kultusfilmi staatuse. Mis Tarantinost edasi sai, seda me juba teame. Tegelikult sai festival oma pärisnime 1981. aastal, kui kuulus ameerika näitleja ja reþissöör Robert Redford korraldas grupi kolleegide ja sõpradega ümarlauanõupidamise, kus võeti vastu otsus luua erinäoline filmiüritus, mis saab hüppelauaks noortele filmireþissööridele, kellele seda võimalust muidu ei antagi. Siit on oma esimeste filmidega läbi käinud lisaks Tarantinole ka näiteks Joel Coen, Todd Solondz, Bryan Singer jpt. Koostöös Sundance’i Instituudiga, mis korraldab aasta vältel teatri- ja filmiüritusi, on filmifestivalist saanud friigipidu, kus vastukaaluks Hollywoodi kommertsile näidatakse ligikaudu 130 alternatiivset ja väikese-eelarvelist mängu-, lühi- ja dokumentaalfilme, mida vaatab tuhandeid kinosõpru.

Mõned festivalil osalenud filmid:
The Laramie Project (USA), A Place on Earth (Venemaa), Storytelling (USA), Bloody Sunday (Iirimaa/Suurbritannia), The Dancer Upstairs (Suurbritannia)

Olulisemad auhinnad:

Parima filmi Grand Jury Prize
Personal Velocity (Rebecca Miller)

Publiku lemmik mängufilmide kategoorias
Real Women Have Curves (Patricia Cardoso)

Maailmakino publiku lemmik
Bloody Sunday (Paul Greengrass, Suurbritannia/Iirimaa)
The Last Kiss (Gabriele Muccino, Itaalia)

Parim reþissöör mängufilmide kategoorias
Tadpole (Gary Winick)

Viimase viie aasta peaauhinna saanud filmid:

2001: The Believer (Henry Bean – PÖFF 2001)
2000: Girlfight (Karyn Kusama), You Can Count On Me (Ken Lonergan)
1999: Three Seasons (Tony Bui)
1998: Slam (Marc Levin – PÖFF 1999)
1997: Sunday (Jonathan Nossiter)

Lisainfo: www.sundancefilm.org

31. ROTTERDAMI FILMIFESTIVAL (23.01 – 03.02)

Madalmaades aset leidev Rotterdami Filmifestival (RFF) on hollandlastele ilmselt sama suur sündmus kui rootslastele Göteborgi festival, hispaanlastele San Sebastian, soomlastele “Armastus ja Anarhia” ja eestlastele PÖFF. Kuigi muidugi, viimast Rotterdamiga võrrelda oleks ebaaus, sest kui PÖFFil on programmis umbkaudselt 120 filmi, siis Rotterdamis läheneb filmide arv tuhandele (kaasarvatud ka lühi- ja animafilmid). Aasta aastalt on RFF saanud populaarsemaks ja selle aasta külastajate arv küündis juba 350 000-ni, see on enam-vähem kümme korda rohkem kui PÖFFil. Aukartustäratav number! RFF annab välja Tiigri auhinda, millega kaasneb 10 000 EURO suurune preemiaraha ja tasuta distributsioon Hollandis. Festivali programmis on rahvusvaheline võistlusprogramm, lühifilmide programm ning mitmed spetsiaalsed üritused (Exploding Cinema, What is Cinema jt.). RFF on traditsioonidega festival, kus võistlusprogrammis osalevad debüüt- või reþissööride teised filmid. Toimus 7 maailma esilinastust ning 4 Euroopa esilinastust, mis näitab seda, et filmitegijad hoiavad oma filme just Rotterdami tarvis. Suurt tähelepanu osutati sellel aastal jaapani omapärasele kineastile Takashi Miikele, kelle viimased filmid (Visitor Q, Ichi the Killer, Agitator) on ühed omalaadsemad maailmas. Lisaks Miikele oli Aasia filmidest silmapaistvamad “Address Unknown” (Kim Ki-Duk, Lõuna-Korea), Pulse (Kiyoshi Kurosawa, Jaapan), Quitting (Zhang Yang, Hiina) jt. Ilmselt tasub siit üht-teist kõrva taha panna, mida PÖFF-ilegi oodata tasub.

Mõned festivalil osalenud filmid:
Fat Girl (Prantsusmaa), Dog Days (Austria), Bully (USA), And Your Mother Too (Mehhiko), Taurus (Venemaa)

Olulisemad auhinnad:

Parima filmi Tiger Award
Tussenland (Eugenie Jansen), Wild Bees (Bohdan Slama, Tðehhi), Everyday God Kisses Us on the Mouth (Sinisa Dragin, Rumeenia)

FIPRESCI kriitikute auhind
My Brother the Vampire (Sven Taddicken, Saksamaa)

NETPAC Award (Aasia kino auhind)
Wave (Okuhara Hiroshi, Jaapan)

Publiku auhind
No Man’s Land (Danis Tanovic, Bosnia-Herzegoviina)

Nelja viimase aasta peaauhinna saanud filmid:

2001: 25 Watts (Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll, Uruguay – PÖFF 2001), In den Tag Hinein (Maria Speth, Saksamaa), Mabudashi (Tomoyki Furumaya, Jaapan)
2000: Bye Bye Bluebird (Katrin Ottarsdottir, Taani), Mundo grua (Pablo Trapera, Argentiina), Suzhou (Ye Lou, Hiina – PÖFF 2000)
1999: Following (Christopher Nolan, Suurbritannia), Plus qu hier moins que demain (Laurent Achara, Prantsusmaa), Zhelesnaja pjaya oligarhii (Aleksandr Baðirov, Venemaa – PÖFF 1999)
1998: Giro di lune tra terra e mare (Giuseppe M. Gaudino, Itaalia), Knoflikari (Petr Zelenka, Tðehhi), Die Siebtelbauern (Stefan Ruzowitzky, Austria)

Lisainfo: www.filmfestivalrotterdam.com


25. GÖTEBORGI FILMIFESTIVAL

Veerandsaja aastaga on eestlastegi jaoks käegaulatavas kauguses asetsev Göteborgi filmipidu saanud kõige suuremaks ja olulisemaks filmifestivaliks kogu Skandinaavias ja Põhja-Euroopas. Igal aastal on Göteborg just see koht, kuhu sõidavad kokku kõik Skandinaavia tähtsamad filmitööstuse produtsendid ja ninamehed, kes müüvad, ostavad kokku ja vahetavad. Göteborgis näeb kõige uuemat Skandinaavia kino ja väga arvestavas koguses maailma kino. Numbrite keeles külastas tänavuaastast GFF 120 000 piletiga külastajat, kes pidid ära vaatama umbes 750 filmi. Iseenesest mõistetavalt toimub Göteborgis Põhjamaade filmide esilinastused, millega kaasneb ka filmiturg. Just siin sõlmitakse kokkulepped, mis film millistel tingimustel kellegile edasi müüakse. Kõige rohkem tuleb GFF kasuks muidugi rootsi filmile, mis aasta aastalt on Rootsis populaarsemaks saanud. 2001. aasta rootsi vaadatuimate filmide edetabelis figureerib näiteks neli kodumaist tööd, neist esimene PÖFFilgi nähtud “Jalla! Jalla!” 750 000 vaatajaga. Göteborgis on ka alati võimalik näha tublis koguses muu maailma kino, sest filme on seal rohkem kui 50-nest riigist. Festivali 1200 külalisest võiks esile tuua Mike Figgist (Farewell Las Vegas), Ulrich Seidli (Dog Days) ja Danis Tanovici (No Man’s Land)

AUHINNAD

Põhjamaade Filmiauhind
The Brick Layer (Stefan Jarl, Rootsi)

Parim operaatoritöö
Dragonflies (John Christian Rosenlund, Norra)

Publiku preemia
Malcolm (Baker Karim)

FIPRESCI auhind
All About My Father (Even Benestad, Norra)

Lisainfo: www.goteburg-filmfestival.org

22. FANTASPORTO FILMIFESTIVAL (22.02 – 2.03)

Portugalis Oportos toimuv festival Fantasporto on nime saanud seal näidatavate filmide fantaasiarikkuse ja festivali toimumispaiga ristamisel. Fantasporto on festival number 1, kus niivõrd suures koguses saab kaeda ulme-, õudus- ja fantastikafilme. Kaudselt saab Fantasportot võrrelda Helsinki "Armastuse ja Anarhiaga”, kus saab samuti näha tavakinost veidramaid, vägivaldsemaid ja niivõrd erinevamaid linateoseid. Fantasporto saab kiidelda sellega, et seal on näidatud esimesena Portugalis ja Euroopas David Cronenbergi, David Lynchi, John Carpenteri jt. Juba klassikastaatusesse tõusnud filmireþissööride töid. Fantasporto on olnud väravaks ka Ameerika suurstuudiote õudusfilmide invasioonile Euroopas. Näiteks kuulus “Scream” esilinastus esmakordselt Euroopas Fantasporto festivalil ja alles siis läks mööda Euroopa kinosid laiali. Festivalil on olemas võistlusprogramm, millele lisaks hinnatakse ka aasta parimaid muusikavideosid ja kriitikute poolt heakskiidetud filme. Fookuses olid Argentiina ulme- ja õudusfilmid. Tänavusel Fantasporto festivalil linastus üle 170-ne täispika filmi, ning külastajate arv tõusis esmakordselt üle 100 000 piiri. Festivali headusest kõneleb ka fakt, et mainekas filmiajakiri “Variety” nimetas Fantasportot 60-ne parima festivali hulka kuuluvaks filmiürituseks.

TÄHTSAMAD AUHINNAD

Parim film
Fausto 5.0 (Isidro Ortiz, Allex Olle, Carlos Padrissa, Hispaania)

Þürii eriauhind
Sorum (Youn Jong Chang, Jong Chan Yun, Lõuna-Korea)

Parim reþissöör
Youn Jong Chang (Sorum)

Parim meesnäitleja
Eduard Fernandez, Miguel Angel Sola (Fausto 5.0)

Parim naisnäitleja
Jin Yong Jeog (Sorum)

Parimad visuaalefektid
Vidocq (Pitof, Prantsusmaa)

Viimase viie aasta võidufilmid:

2001: Amores Perros (Alejandro Gonzalez Inarritu, Mehhiko – PÖFF 2001)
2000: Siam Sunset (John Polson, Austraalia)
1999: Cube (Vincenzo Natali, Kanada)
1998: Retroactive (Louis Morneau, USA)
1997: Bound (Andy ja Larry Wachowski, USA)

Lisainfo: www.fantasporto.online.pt

Aasta teise poole eripalgelistematest festivalidest juba järgmises numbris.

Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid