Kasutaja: Parool:

Üles, üles ja ära!

09. mai 2004 | Allan Appelberg

Järjekordne inimkonna viimane lootus.


Väärtfilmisõpradel on tulemas pikk ja igav suvi. "Van Helsing" avab popcorni-filmide hooaja. Film lõhnab raha järele ja pole isegi jõhker, sest R-piiranguga kahaneks vaatajakond oluliselt. PG-13 pärast olin sügavalt pettunud ka Guillermo del Toro's, sest lootsin "Hellboy"'le vähemalt R'i. Midagi blade'ilikku. Ei, lastefilm.

Film algab väga wannabe-a-horror-movielikult. Must-valge pilt, tõrvikutega märatsev rahvahulk - seekord ei mõjunud. Väga halb otsus oli Dracula ossa Richard Roxburgh valida. Meenutas Johnny Deppi. "New generation," kommenteeris Sommers. Pane ennast põlema! Dr. Frankenstein ei olnud piisavalt ekstsentriline. Pigem seda tüüpi professor, keda võib kohata ETV pühapäevahommikustes lastefilmides. Samuel West ei ole Kenneth Branagh'i vääriline.

Point on selles, et kõikidest "Van Helsingis" kasutatavatest kollidest on juba tehtud head filmid heade näitlejatöödega (mõistagi ka halbu filme halbade näitlejatöödega), mistõttu tase on ühe popcorni-filmi jaoks tsipa kõrge. Ei maksa loota, et Stephen Sommers'i loodu oleks kõikidest senistest parem. See oleks võimatu. Nii paljudele värvikatele tegelaskujudele ei ole võimalik ühtlaselt palju ekraaniaega anda. Seega on mindud lihtsamat ja loogilisemat teed - CGI.

Esimese kolmekümne minuti järel haigutasin igavusest, sest näis tulevat järjekordne SFX overkill. Olen jõudnud õnnelikule arusaamisele, et arvutiga võib kõike teha. Hea näitlejatöö ei ole aga tehis, vaid anne. Seda tuleks väärtustada. Mida edasi film arenes, seda paremaks see läks. Lõpp oli üllatavalt hea. Ja mitte mingi musi-happy-ever-after.

Film on silmapaistev popurrii müütilistest elukatest ja filmitööstuses aastaid töötanud kollidest. Kolm peamist tegelast on tõelised mammutid Hollywoodis. Dracula, Frankensteini koletis ja Huntmees, libahunt siis. Panna need kolm ühte filmi pole kaugeltki originaalne idee. Näiteks "House of Dracula"(1945), mille tagline ütleb kõik: "The Super-Shock Sensation Of All Time... All Together... All Terrific... Bringing All NEW Thrills!" Hollywood on osanud alati raha kergemeelse kinopubliku käest välja petta ühendades kangelasi erinevatest filmidest "seninägematuteks" seiklusteks, kelle ülesandeks on inimkond päästa. Kliðee, mis võib kergelt saada harjumuseks. Ma ei imesta kui kahekümne aasta pärast on ekraanipartneriteks Gunnar Hansen ja Daffy Duck.

Aga ameeriklased on ameeriklased ja raha on nende teine nimi. Nad misinterpreteerivad kõike vastavalt vajadusele. Võtame näiteks härjapõlvlased, keda "Van Helsing"is näidati lühikest kasvu ohtlike mehikestena, kes on silma järgi 30 sentimeetrit pikad ja kaaluvad 60 kilo. Ma ei mäleta, et "Nils Holgersson"is midagi seesugust oleks kirjutatud. Ma kaldun pigem arvamusele, et enamus ameerika kinokülastajad nägi neis George Lucase lauakritseldusi - neid kapuutsiga kääbuseid, kes teevad piiksuvat häält. Neid, keda Mel Brooks pilas "Spaceballs"is: "Tin-tin, tin-tin-tin tin tin tin."

Gabriel Van Helsing (Hugh Jackman) töötab Vatikani heaks. Tema ülesandeks on hävitada kurjus. Van Helsing jätab endast alati varemed järele, mistõttu tööandja poolt kostub noomivaid sõnu rohkem kui korra. Oma mineviku meenutamisega on Van Helsingil probleeme ning ega eriti saladuskatet kergitata. Jäetakse ots lahtiseks, et oleks teisele osale ainest. Teise osa valmimises võib päris kindel olla. Liiga palju lahtiseid otsi ja koletisi, et neid kasutamata jätta. Filmi lõpp meenutas "LXG" lõppu.

Van Helsingit on kujutatud nii noore kui vana mehena. Muutub ka eesnimi. Varem on seda koletisekütti kehastanud Sir Anthony Hopkins Francis Ford Coppolas' filmis "Dracula" (1992) (professor Abraham Van Helsing), Bruce Campbell filmis "Sundown: The Vampire in Retreat (1991)" (Robert Van Helsing), Peter Fonda filmis Nadja (1994) ja Peter Cushing filmis "Legend of the 7 Golden Vampires" (1974).

Kirjanikke ja filmitegijaid on läbi aegade paelunud arusaam, et Vatikanis on midagi enamat kui paavsti residents. Ega siis ilmaasjata ole paavst maailma kaitstuim inimene. Siinkohal soovitaksin lugeda David Morrelli "Vennaskonna"-triloogiat. Raamatu autor on ka Rambo looja. "Van Helsingis" pääses pihitooli kaudu maa-alustesse katakombidesse, kust juhitakse võitlust kurjuse vastu.

Vatikani all oli ka relvalabor, kus mungad uusi relvi leiutasid ja täiustasid. Sealt võttis Van Helsing endaga reisile Transilvaaniasse kaasa Q analoogi munk Carli (David Wenham), kes peaks tuttav tulema näiteks Faramirina Sõrmuse-saagast. Üks relv, mis hiljem nii mõnegi elu päästis ja minu poolehoiu teenis, oli miniguni keskaegne versioon, mis tulistas nooli - miniamb.

Transilvaanias hargnes lugu laiemal foonil kui oodatud ning Dracula tapmiseks ei piisanud ei ristist ega vaiast. Parajaks nuhtluseks olid ka Dracula mõrsjad, üks koledam kui teine. Transformeerunud kujul muidugi. Richard Roxburgh elas rolli nii sisse, et ühest vampirellast, Veronast, sai tema mõrsja ka tegelikus elus. Igorit on kujutatud lollina.

Kate Beckinsale kehastab mustlasprintsess Anna Valerious't. Ta lausa säriseb. Seksikas kuubis. Paraku on ta "Underworld"i ajuga seotud. Nii tema kui ka teiste seljas on kostüümid, mille loomiseks kasutati arvuti abi. Filmis on ka kõige ilusam maskiball, mida mina eales näinud olen. Tulesülitajad, narrid. Täismäng.

Kiitmist väärib ka kunstnikutöö. Allan Cameron on selle taga. Praegu on mees nokitsemas "Red Dwarf: The Movie" kallal. Võtteplatsid olid erakordselt suured, Praha lähedale ehitati terve küla. Castle Frankenstein ja castle Dracula olid nagu Quake 3 areenid. Kehtis reegel, et ükskõik millisest juhtmest haarata, see viib su just sellest aknast sisse, kus su sõber abi vajab. Taustal möllasid võimsad elektritormid. Pariis oli väga ilus. Rescept!

"Seksikaim Dracula-film," ütles üks mõrsjatest intervjuus. Julgen vastu vaielda, ent ei viitsi põhjendada. Kate Beckinsale'i tasub vaatama minna. Ausalt. Lähtudes meelelahutuslikust küljest, teenis film eesmärki. Suurt kunstilist väärtust filmil pole, aga on see kunagi takistanud kedagi kinno minemast?

Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid