Kasutaja: Parool:

Who will survive, and what will be left of them?

17. aprill 2004 | Xipe Totec

Hiljuti jõudis Eesti kinodesse hirmufilm “Texase mootorsaemõrvad” (“The Texas Chainsaw Massacre”, edaspidi TCM), värskete ideede puuduse all kannatavate rahaahnete Hollywoodi produtsentide uusversioon ühest šokeerivaima nimega õudukast läbi aegade, sama nime kandvast 1974. aastal valminud kultusfilmist, mis on veel praegugi mitmes riigis keelu all. Rääkimata sellest, et paar aastat tagasi oli ta seda näiteks Suurbritannias.


70ndad oli TCMi taolise filmi valmimiseks ehk just parim aeg – indiefilmindus tõstis pead ning väikesed nurgakinod täitusid peagi odavaeelarveliste käkkidega. Selle kümnendi vältel valmisid pea kõik kurikuulsaimad eksploitatsioonifilmid läbi aegade ( “The Last House On The Left”, “I Spit On Your Grave”, “Cannibal Holocaust”, “Ilsa - She Wolf of the SS”, “Driller Killer”), mille eesmärk oli mitte vaatajat hirmutada, vaid šokeerida. TCM oli üks esimesi selliseid üllitisi, kuigi eelpool nimetatutest ehk suurema kunstilise väärtusega.

TCM (originaal) pole kaugeltki verisemaid filme ajaloos. Üllatav võib tunduda, kui peale põhjalikku juurdlust avastad, et punast vedelikku seal praktiliselt polegi. Põhiliselt mõjub me meeltele hoopis ängistavalt realistlik õhustik ning alateadvust piinav atmosfäär, mida filmis on rohkem kui küllalt. Realistlikkusele režissöör Tobe Hooper aga peamiselt just rõhuski. See ei muutnud võtteperioodi näitlejate ja võttegrupi jaoks aga sugugi meeldivaks. Kõik emotsioonid ning sündmused pidid näima ehtsad. Selle saavutamiseks ei lubatud näiteks ülejäänud näitlejatel peakurikaela Leatherface`i kehastava Gunnar Hanseniga suhelda, Hansenil ei lubatud isegi vaatamata äärmiselt kuumale keskkonnale võtete vaheajal kordagi oma kummist maski eest võtta. Tekkis ka olukordi, kus režissööri pedantsuse ja soovi tõttu kõik usutavalt filmilindile saada venis lihtsa stseeni jäädvustamine enam kui 12tunniseks võttesessiooniks. Nõnda lõikas ühes kaadris Hansen näiteks kangelannat kehastavale Marilyn Burnsile omavoliliselt päriselt näppu, et vaid see kurnav päev lõpuks õhtule saada. Üleüldises mürglis ei pannud aga mitte keegi tähele, et neiu karjus päriselt, mitte ei näidelnud, seega ei katkestatud ka filmimist ning nõnda jõudis see lõik ka lõplikku filmi. Veel tekkis probleeme stseeniga, kus kangelanna pidi teise korruse aknast välja hüppama. Korduvalt lasti dublandil aknast madratsile karata, kuid režissöör ei jäänud tulemusega rahule. Lõpuks pidi Burns ikka ise aknast välja hüppama ning madrats võeti kah alt ära. Selliseid jutte võivad filmi tegemisel osalenud pajatada enam kui siia lehte neid mahuks.

Peamiselt realistlikuse ja sobiva atmosfääri loomise otstarbel on nii originaali kui uusversiooni reklaamikampaanias ka vihje nagu põhineks filmid mingil määral tegelikkuses aset leidnud sündmustel, seda ei tasuks aga eriti tõsiselt võtta. Tobe Hooperit inspireeris küll kuulsa sarimõrvari Ed Geini elu ja tegemised, kuid asjaolu, et nii Geinile kui Leatherface`ile meeldis nülitud inimnahka kanda ning inimjuppidest mööblit teha, on praktiliselt ainuke ühenduslüli nende vahel. Ka uusversioonis toimuvad sündmused aastal 1973 vaid seetõttu, et just sel aastal vändati originaali. Sündmused filmis tulevad aga puhtalt Tobe Hooperi ja produtsent Tim Henkeli peast ning soovist vändata film tervest Ed Geinide perekonnast ning rõhuda ameeriklaste hirmule väikeasulate ning nende veidrikest elanike vastu – motiiv, mis on populaarseks muutumas ka viimaste aastate filmides. Peale TCMi uusversiooni kasutavad seda veel “Wrong Turn”, rokkar Rob Zombie filmidebüüt “House Of 1000 Corpses” ja mingil määral ka Eli Rothi “Cabin Fever”.

Kui veel mõned aastad tagasi olid TCMi taolised filmid osades riikides keelatud, siis tänapäeva ühiskond on nii vaba, et ka palju hullemaid filme on võimalik täiesti probleemideta osta, inimeste enda otsustada on jäetud mis on meelelahutus, mis kunst, mis sadistlikult vägivaldne rämps. Isiklikult TCMi ma kindlasti viimasesse lahtrisse ei liigitaks ja julgen ka lugejale soovitada, kuid filmide nagu “Cannibal Holocaust” ja “I Spit On Your Grave” vastu mul küll mingit huvi pole.


Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid