Kasutaja: Parool:

KÕIK PEALE INIMESE TÄIUSTUB

17. aprill 2004 | Chanel Rantie

Machine Messiah is born


Tuli välja pisike Nokia 6110, ehitati Viimsisse merevaatega ridaelamuboksid, saabus uus Fanta Shokata, Mazda 6, Nokia ja Siemensi digikaameraga mobiiltelefon, kõrge kortermaja Maakrisse, veel kõrgem kortermaja kuhugi Stockmanni kõrvale, Laululava taha kõrge ja väga suurte akendega korterihoone parima vaatega merele, soodsa intressiga laenu- ja liisingutooted, BIG-i odavamaks muutuvad hüpoteeklaenud.

Peagi tuleb täiustatud disainiga Audi A6; ilmselt ka mobiiltelefon, millele on sisse ehitatud habemeajaja, külmkapp, puusärk; robotkoerad pole mingi uudis - küllap levivad igasse peresse. Coca-Cola Plaza näitab Hollywoodist tulnud filme, mis on veelgi õudsemad, lahedamad, naljakamad, melanhoolsemad kui eelmised analoogid. Elm Streeti aegsed õudusfilmid on jäänud igavaks. Inimese psüühika on nii tugev, et ainus filmis kasutatav mõjutusvahend saab olla vaid tugev heli, pauk ja mürts, mis paneb igaühe võpatama. Füüsise ja seksi pealetung! Tagasi loodusesse?

Oh ei. Postmodernistlikus, vabandust, neorenessansslikus ühiskonnas ei ole kohta loodusel. Ei usuta loodusesse ega loojasse. Loov saab olla vaid inimene. A posteriori. Jumal kuulub koos looduse, teispoolsuse ja vaimuga ühte fetishiliiki. Mis saab sundida meid paastuma, mis saab sundida meid andeks paluma, kui Nightmanist on saanud juba täiesti tavaliste inimeste ööklubi ja kõdi võib pakkuda veel ainult G-punkt; kui naisteajakirjad pakuvad erootika asemel pornot; kui bi muutub veelgi seksikamaks; kui sa võid kõike seda osta võlgu ja odava intressiga. Vana maailma sisendiks postmodernismi on kunst, näiteks fotograafia. Esile tõuseb kujund, tagaplaanile jääb igav ja surelik realism. Toretsev Photoshopis töödeldud sitasitikas peagi närbuva võilille õiel. Värvid, kompositsioon, kujundid. Kõditavate karvaste jalgadega sitasitikas lopsakatel avali õielehtedel, millel pärlendavad salapärased rõõmutilgad.

"Fotograafia on inimkonna ajalooline mälu. Meist saadakse teada fotode kaudu, mis meist tehakse. Me mäletame oma isa, vanaema ja vanaisa, kuna meil on nende fotod. Ja meid mäletatakse, kuna keegi on meist fotod teinud." (Oliviero Toscani, foto.diip.ee).

Milleks me vajame mälu, kui uuted digikaameratel on seda piisavalt? Mälu täidab hädavajalikke operatiivseid funktsioone keset meie lakkamatut hedonismi. Selektiivsus - alles avastatud mälu voorus. Väidetakse, et milleks meile igav ja realistlik mälu, kui on olemas toretsev ja dekoratiivne fantaasia. Fantaasia! Millel põhineb? Mis selle loob? Jõuame tagasi algpunkti, istuma Coca-Cola Plazasse, vaatama filmi "Gootika", mis on veelgi mõjuvam kui "The Ring". Käes Nokia digikaameraga mobiiltelefon, tegemas situatsioonist pilte, et talletada kõikvõimalikud hetked voolavast ajast; et meid mäletataks. Uploadides pildid oma bloggerisse, mida loeb 3000 inimest. Arendades seda internetipäevikut, kirjutades üles kõik, mis me teeme, jõudmaks inimeste teadvusesse, mis neid iialgi mällu ei söövita, vaid heal juhul salvestab oma arvuti kõvakettale või mobiiltelefoni fotosõnumite lahtrisse.

Inimene vananeb ja sureb, tehnika jääb ja täiustub. Vananenud tehnikat on võimalik ümber vahetada või modifitseerida. Vananevat inimest on võimalik vaid suretada ja maha matta. Me kadestame masinaid. Kadestame oma enese mõistuse- ja kätetööd, püüdes suunata oma inimlikkuse neisse, sarnaneda nendega võimalikult palju, tuues iseenda peamiseks väärtuseks funktsiooni, mitte aga olemuse. Me ei vaja maailma, millel on olemus. Maailma olemuseks on kaduvik, inimese olemuseks surm. Masinad on tulevik.

Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid