Kasutaja: Parool:

Nagu filmis...

08. märts 2004 | Chanel Rantie


Vanasti, kui inimesed veel sigadega ühest mollist sõid, ei olnud olemas telekat, mille taga 30% oma elust veeta (nagu keskmine lasnamäelane seda tänapäeval teeb). Siis tehti teistsugust tramburaid ja tingel-tangelit. Topiti endale kaltsud selga ja mindi kadri- ja mardipäeval võõraste uste taha lällama ja kerjama. Fantaseeriti kõiksugustest asjadest- kolumatsidest, kodukäijatest, tontidest, vanapaganatest. Filmide ja muude fabritseeritud sündmuste poolt rikkumata kujutlusvõime mõtles iga öösel kakerdava külajoodiku kolumatsiks, iga metsas koperdava mustlase vanakuradiks. Kuradikarakter tekkis maarahva teadvusesse suuresti tänu kirikule ja vaimulikele, kes tahumatuid matse äärmuslikel viisidel valgustasid. Risti-ette-piibliga-pähe.

Tänapäeval on igamehe elutoas suur ekraan, mis sõna otseses mõttes valgustab ühiskonna tõekspidamisi. Telekaekraanist avaneb tee maailma. Tahad, vajuta Discovery, ja mine vaata metsaelu. Tahad, vali mõni pornokanal, ja vaata naabrimeest laupäeva õhtul magamistoas. Kõik on uus nii teleka sees kui ka mujal.
Metsades sagivad vaid Jägermeistrist purjus jahti pidavad äripaksud oma dzhiipidega. Siin-seal mõni üksik Timberjack metsatraktor. Kodukäijad on lahedalt spooky (The Night of the Living Dead). Kolumatsidest palju kõvem tüüp on Freddy Krueger Elm Street`ilt. Üks kaks, Freddy jälitab sind, kolm neli, Jalaka tänaval, viis kuus, haara pult ja vajuta “stop”. Fantaasia lõpp. Tegelgem muude asjadega.

Ajad on tõesti muutunud. Selle asemel, et võtta pilet mõnele Estonia balletile, kulutatakse 100 EEK mõne Coca-Cola Plaza filmi jaoks. Enamgi veel- sama raha eest saaks juba raamatugi. Aga kaasaegne inimene ei fantaseeri, selleks pole aega. Kõik, mis juhtuda saab, juhtugu kinolinal. Teatris käiakse moe pärast. Kord aastas tõmmatakse endale pangatelleri kombel ülikond selga ja vaadatakse kas mõnda teada-tuntud klassikalist tükki või kõige popimat komöödiat. Raamatuid loetakse veelgi vähem. Selleks pole ju aega. Tegudeinimene ei loe. Ja pealegi- miks peaks lugema kellegi teise kirjutatud raamatut, kui iseendal on ka pea otsas.

Passion, love, sex, money, violence, religion, injustice, death. Paninaro! Paninaro, oh, oh, oh. (Pet Shop Boys).

Need on inimeste- ja inimsusega seotud väärtused, mis on kehtinud igal ajastul. Muundunud on rõhuasetused, sümbolid ja kujundid. Seda paljuski filmide mõjul.

Tänapäeval on primaarseks väärtuseks kirg- armastus & seks, raha & vägivald. Religioon, ebaõiglus ja surm on taustsüsteem. Areenil rokib siiski Jennifer Lopez ja Puff Daddy. Nad armastavad üksteist. Seksistseenid! Neil on vaja kätte saada suur hulk raha. Vägivald vägivalla vastu. Võitlus pahadega. Keegi sureb. Väga, väga ebaõiglaselt. Järgneb patukahetsus kirikus. Aga ikkagi on esiplaanil Jenniferi virsikukarva jume, Versace`i riided, kadunukese kõigi mugavustega kirst, mis näeb välja nagu chill-out lounge kesk manalat.


Ja just filmide mõjul on õhtumaa ühiskondadesse tekkinud järgmised inimtüüpide kategooriad: Hugh Grant, George Clooney ja Leonardo Di Caprio (HGL- inimtüüp). Iga mees kuulub ühte nendest kategooriatest. Iga naine tunnistab seda vähemalt alateadlikult.

HGL kategooriad on iseenesest sümbolid, mis on tekkinud just tänapäeval ja teleka kaudu. Filmidest. Kuid nende sisuks olevad inimtüübid ja väärtused alati eksisteerinud. Need olid juba olemas siis, kui kinolinad alles paksude talumatside sängilinadeks olid.

Hugh on kogu aeg olnud see tubli ja töökas külamees, keda kõik piigad endale noolivad. Lõhub puid ja kütab sauna, pulmad tulevad vägevad, lapsed noored-tugevad.

George oli vanal ajal jällegi see tõmmu röövel, kes igakordse puistamise ajal külanaisi ja lapsi vägistas (muuseas, paljud naised kogesid seetõttu elus esimest orgasmi ja/või anaalseksi- väike vürts igavasse maaellu mõne Hugh`i kõrval).

Ja Leonardo oli see romantiline Nipernaadi, kes üksinda külast külla rändas ja punapõskseid neidiseid täiskuu ajal heinakuhja juurde kutsus. Ja kui siis matsakas talutüdruk oma udarad paljaks kooris, et asjaga kärmelt alustada, kadus Leonardo nagu tina tuhka. Temast jäid järele igatsevad hinged ja armuvalus südamed….

Maailmas, kus kehtib HGL, kehtib ka teine kategooria JL. Jennifer Lopez. Ja ei mingit muud inimtüüpi. Vaadake tänavatel ringi, vaadake ringi oma kontoris, vaadake oma naist, kes teie kõrval magab, vaadake oma tütart, kes oma toas muusikat kuulab, vaadake oma ema, kes shoppamas käib. Nende huuli katab läikiv, heledates toonides värv. Nende jumestatud näonahk on virsikukarva. Nende juuksed on kuldbeezhid. Kulmud ilusti kitkutud. Ninas võib olla rõngas. Eelistavad Gucci ja Prada tooteid. Mõni käib kootud afromütsiga. Kõik armastavad tantsida, juua caipirinhat, kas Moskva kohvikus, Pegasuses või Lounge Kaheksas. (Siit neile uudis- avatud on uus NY yuppie stiilis trendikoht Mc Cool`s).

Kui on olemas naiseksemplar, kes vormiliselt mitte kuidagi JL-ga ei samastu, tuleb ta siiski sellesse kategooriasse määrata. Esiteks sellepärast, et HGL-ile vastandub vaid JL. Teiseks sellepärast, et kui HGL on kõik, siis peab see raskesti klassifitseeritav eksemplar siiski mingi valiku tegema. Ja see valik toimub vaid H, G ja L-i piires. Siin ei aita ei lesbilisus ega biseksuaalsus. Hoopis vastupidi- need eksootilised vürtsid on osa Jenniferi imagoloogiast. Näidake mulle meest, kes ei ole iial ette kujutanud Jenniferi mõne teise naisega alasti suudlemas! Ka lesbid on loodud mehe küljeluust.

Olles ise aga tüüpiline kaasaegse ühiskonna produkt, kannatan ma tüüpilise identiteedikriisi all. Nii pean ma JL kombel pidevalt valikuid tegema, kas ma olen Hugh, George või Leonardo. Kord üks, kord teine. Kujutan ette, et topeltkeeruline on identiteedikriisis homodel- olla ise H, G või L, ja teha valikuid H, G või L. Võimalust olla JL või valida JL neil pole. Seega on kõige kergem olla siiski lesbiline tänapäeva naine. Ühtpidi JL. Teistpidi JL.


Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid