Kasutaja: Parool:

Kuidas videomängust film sai

02. september 2003 | Lauri Jürisoo

Pealkirjas mainitud meelelahutustööstuse harud on lähedalt seotud juba ligi nelikümmend aastat, täpsemalt 1960-ndatest, mis videomängude sündi tähistabki.


Idee kinoelamuste põhjal interaktiivset meelelahutust valmistada sündis väga ruttu – esimesed kaubamärgid, mida kasutati, on väheüllatuslikult „Star Wars“ ja „Star Trek“. Irooniline siis, et kümnend, mida mäletatakse kliðeekanga varjust lillelise ning rahuarmastavana (ja kiimalisena, aga see ei puutu praegu asjasse), sünnitas mängude näol palju verevalamist. Virtuaalsel kujul muidugi.

Mänguturg murdis end arenenud maailmas meinstriimi aastal 1994 ja on pärast seda aina kasvanud. Rahakuse mõttes mindi kinotööstusest hiljuti juba ettegi – see fakt tuleb paljudele ilmselt üllatusena. Mängukirjastajad pole veel Hollywoodi stuudiote kombel varmad siin liikuvatest summadest maailmale täpset ülevaadet andma, aga teada on, et möödunud aastal kujunes turu suuruseks ligi 25 miljardit dollarit. Kino, VHS, DVD ja muud filmidelt teenimise võimalused kombineerituna astuvad nii üüratule rahavoole küll kannule – võrdlus pole väljaku eri pooltel valitsevaid hindu arvestades nagunii aus – aga mängude tähtsust popkultuuris ja muidu ei saa enam kahtluse alla seada.

Mängude alusel on tehtud juba päris suur hulk animasarju ja isegi täispikke multikaid. Filmide puhul, millega hakati katsetama 1990-ndate esimesel poolel, on stuudiod tunduvalt ettevaatlikumad. Selliste kinoteoste hindamisel on kriitikud ning tavapublik osutunud üllatavalt üksmeelseks – enamik katsetusi kukkusid finantsilises mõttes läbi.

Sellel on hea põhjus: enamik mäng-filmiks katsetusi on totaalne saast, mida suudavad vastu võtta ehk ainult teismelised. Siin võib alati laskuda elavasse vaidlusse, kas videomängud ise peaks huvitama kedagi passiealistest, aga jätame selle. Artikli eesmärk ei ole inimesi nende vajalikkuses veenda.

Tagasi põhilise juurde. 1990-ndatel ei pälvinud mängudel baseeruvad filmid tunnustust samal põhjusel, miks paljud blockbusterid läbi kukuvad. Rahastajad eeldasid, et sissetöötatud kaubamärgid ei vaja uude meediumisse kolides normaalset eelarvet, veel vähem korralikke tegijaid või väärilist stsenaariumit.
Selle tulemusel tabas kõige varasemaid katsetusi „Super Mario Bros.“ (1993), „Double Dragon“ (1994) ja „Street Fighter“ (1994) hävitav ebaedu. Jubedad need tõesti olid. „Mortal Kombat“ (1995), „Mortal Kombat: Annihilation“ (1995) ja „Wing Commander“ (1999) on õnneks talutavam ning läbimõeldum trio, ehkki hitistaatuse pälvis / seda vääriski ainult esimene.

Käesolevasse sajandisse jõudes on eelarved juba tunduvalt kosunud, trügides „päris“ blockbusterite liivakasti. Vahepealsetel aastatel ilmunud „Tomb Raider“ (2001), täispikk arvutianimatsioon „Final Fantasy: The Spirits Within“ (2001) ja „Resident Evil“ (2002) õigustasid seda usaldust, korjates kõik kinolevist 100 miljoni dollari ringis. Keskmine neist osutus tohutu kuluka eelarve (137 miljonit dollarit) tõttu küll masendavaks läbikukkumiseks, aga kinnitas Hollywoodile, et korraliku investeeringu juures on võimalik korralik tulu siiski välja meelitada. Ükski neist ei hiilanud väärt stsenaariumiga, aga esimene vasikas...

Mis edasi? Uudiseid, et mängust tehakse jälle film, jõuab pressini juba pidevalt. Tänavusuvine „Tomb Raider: The Cradle of Life“ ja „Resident Evil Apocalypse“ (2004) kuuluvad järgedena muidugi oodatumate sekka. Muudest plaanitud projektidest saab pika nimekirja: „Duke Nukem“, „Return to Castle Wolfenstein“, „Shinobi“, „Fatal Frame“, „Mech Warrior“, „Metroid“, „Driver“, „American McGee’s Alice“, „Dead or Alive“, „The Getaway“, „Four Horsemen of the Apocalypse“, „Alone in the Dark“, „American McGee’s Oz“, „Onimusha“, „Tekken“, „Devil May Cry“, „Spyhunter“...

Aga kas filmide põhjal ka endiselt mänge tehakse? Loomulikult. Tänavustest katsetustest on profiilikaimad Bulletproof Monk, Terminator 3 ja Enter the Matrix, mille peaosades Ghost ja Niobe, kes „The Matrix Reloadedis“ üsna nappi ekraaniaega said. Ning filmistaarid soostuvad üha tihemini küberkangelastele oma häält laenama.

Kas paljuräägitud majanduslangus Sind ka mõjutanud on?

Ei
Jah
Natuke
Mis majanduslangus?

Sügisene auhinnaloos


Auhinnaloosi võitja selgunud!
1

Mees, kes ei aimanud

The Man Who Knew Too Little
2

Thomas Crowni afäär

The Thomas Crown Affair
3

Täiuslik torm

The Perfect Storm
Autoriõigused | Koostööpakkumised ja reklaam | valid