esmaspäev, 18. juuni
MOVIES.ee - Catch a star!


Uude maailma minek

25. november 2005 | Lauri Jürisoo
Ma ei tunneta viletsa lühimälu tõttu aja kulgu kuigi hästi (ruumitunnetus on parem: ära eksin ainult siis, kui ei tea, kuhu minna).

Seetõttu tundus läbivaatusele minnes, et olen eelnevalt juba terve igaviku kuulnud kaaslastelt filmihuvilistelt, kui kõva mees on ikka Joss Whedon. See, kes mõtles välja kultussarjad "Buffy the Vampire Slayer", "Angel", "Firefly". Niineväli ütles koguni, et tegu on parima stsenaristiga eales. See pani kukalt kratsima. Kõik teame, et päris paljude ameeriklaste telesarjade sisuline tugevus jätab Hollywoodi tavasaavutused kaugele maha – aga kui heast heast ikkagi siinpuhul jutt käib?

Õnneks on Whedoni oodatud kinodebüüt nüüd ekraanil, ta nii kirjutas kui lavastas, et puust ja punaselt kõik selgeks teha.

"Serenity" ei kuulu mitte ainult 2005. parimate sekka. See on üks silmapaistvamaid ulmekaid, mis eales tehtud. See vääriks gigaaedu, mis saadab "Star Warsi". Justnimelt vääriks, sest raha on esialgu visa sisse tulema. Ei saa aru, mis inimestel viga, et nad ei litsu kinno kasvõi üksteise seljas, et ikka seansile pääseda.

Ülivõrded on muidugi toredad, eriti praetuna ning hapukoorega, aga lugeja ei saa neist paraku midagi. Las ma teen siis olulisi täpsustusi. Sa pole tõenäoliselt eales näinud nii hästi kirjutatud ulmefilmi. Me räägime telesarjade tasemest, ja mitte nende viletsamast otsast. Räägime sci-fi valdkonna asjatundjatest, kes teavad, mida teevad, teevad seda hästi, ei kopeeri teisi, leiavad ideid, pakkumaks miskit igale maitsele (nali, draama, märul), ega jäta kõige selle juures märke kiirustamisest-lohakusest. Räägime kvaliteedist, mida tavaliselt ulmefilmiga lihtsalt ei seosta!

Isegi action jätab väga soliidse mulje, kuigi 40 miljoni dollariga on raske midagi grandioosset kokku panna. Eriti saagas, mis tähtsustab loo ja tegelaste kõrval detailset maailma. Hoonete arhitektuur ning kosmoselaevade disain liigub parimal juhul arglikult samasse kategooriasse "Star Warsi" uue triloogia või "The Chronicles of Riddickiga". Serenityt ennast võinuks siiski nõks kaugemalt jäädvustada, see tundub paaril hetkel lihtsalt kena mudelina, mida tegelikult kasutatigi loomulikult.

"Serenity" jätkab õnnetult läbikukkunud "Firefly" sündmusi, mille keskmes on kamp julgeid, kes kimavad ringi oma kosmoselaevas Serenity ja elatuvad ohtlikest juhutöödest. Neid asub Liidu rahaga jälitama tapmise teaduseks aretanud palgamõrvar (Chiwetel Ejiofor), kelle huvi objektiks kaks pealekorjatud reisijat.

Miski pole kõigile. Keda ulme lihtsalt ei tõmba, ei mõtle kardetavasti ümber ka Whedoni uut vaadates. Keda huvitavad ainult efektid, leiab paremaidki vaatemänge. Keda mingil hämaral põhjusel sarjade jälgimine ei paelu, hakkab ilmselt kuskil segama ähmane tunne, et ta vaatab ikkagi sarja (need hingavad siiski teises rütmis kui filmid). Teiste seas ei ootaks vähemat kui kaasaelamine!

"Fireflyd" näinud saavad loost ja teavad tegelastest rohkem, aga toimuv on iseseisvana täiesti mõistetav paarist ootamatust käigust hoolimata. Tutvusring ei tule siiski päevakorda. Whedon teab, et kahe tunni sisse mahub ainult kaks tundi ja kruvib tempo kohe üles. Kilde minevikust pudeneb tasapisi asja käigus. Nii palju lisaks, et Serenity asukad figureerisid kõik juba sarjas.

Eriliselt intrigeerib kindlasti River (elukutseline baleriin Summer Glau), kelle tausta avatakse piinavmagusalt vähe. Lapse nägu, naise keha, saladuslik, piinatud, kakluses tiigrina raevukas. Viimases kasutatakse omapäraseid võtteid ja oma stiili nagu parimates ulmekates viimasel ajal juhtub ("The Matrix", "Equilibrium"), aga ei midagi uhkeldavat, praktiline värk. Samuraimõõk on vist ainus säravam asjake. Sõnasabast hakates: näitlejatöödes eelistatakse samuti praktilist lähenemist. Kõik on paigas, mõõdetud, tõhus. Aga klassikaline Rolls Royce pole ju ka igav auto kõigest seetõttu, et ei püüdle Ferraride kombel moodsat disaini.

Hoole ja armastusega tehtud teos. Väärikas nagu perekonna reliikvia. Kohtle seda vääriliselt.

Ühe lause arvustus: Nagu "Star Wars" või "The Chronicles of Riddick", aga põnev.

Veel üks ühe lause arvustus: Tähtsaim ulmekas pärast "Star Warsi".



Vaata lisaks


 Kodukas


Midagi magusat
Uude maailma minek
Relvaromanss
Rest In Pieces
Pornorock
Ise oled togu!
Vanuripõlve rõõmud
Kasahstan 2.1
Abielupitsa viiele
Alef Ström on acid
James Bond võtab puhkuse

Mis Sind MOVIES.ee portaalis kõige enam huvitab ?

  Filmitutvustused
  Filmikriitika
  Uudised filmimaailmast
  Kinokava
  Edetabelid
  Rohkem kui üks nimetatud asjadest


© 2001-2006 OÜ Remmelghein | E-mail: info [at] movies.ee | Kontseptsioon | Info | Autoriõigused | Reklaam